miércoles, 4 de mayo de 2011

Gemma Pasqual. La mosca. Assetjament a les aules


    GEMMA PASQUAL: La mosca. Assetjament a les aules
  1. Introducció
    Coneixeu la Gemma Pasqual? I una obra que es diu La mosca. Assetjament a les aules? És un llibre que treballarem durant el 2n trimestre. És una obra molt adequada per a alumnes de 3r ESO. Us animo a caçar alguna cosa....


  2. Preguntes generals
    1. Busca la biografia de la Gemma Pasqual i extreu les cinc dades que millor resumeixin la seua vida
    2. Llegeix l'argument de la novel.la La mosca. Assetjament a les aules i en acabat fes el teu resum particular.

  1. Preguntes específiques: La mosca. Assetjament a les aules
    1. Abans que comence la història, l’autora ha inserit uns versos del poeta Joan Brossa: La mosca, que diu així: Salta a la cara. / De la cara / a les mans / i del coll / a la cara. / Salta a les mans. / De les mans / a la cara. / Salta al coll. / Del coll / a les mans, / de la cara / al coll. / Salta a la cara / la mosca pesada. / La mosca importuna / que vola pertot arreu. / La mosca, / la mosca intolerable. / Pertot arreu, / a les parets, / a les fustes, / els mobles, / les portes, / el sostre, / la mosca, / la mosca intolerable. // Joan Brossa fou el poeta avantguardista català més important de la segona meitat del segle XX. Intenta explicar el significat dels versos amb què s’enceta la novel·la. Per què penses que l’autora ha fet ús d’aquest poema? Creus que pot tenir a veure amb el gènere o la temàtica de la novel·la?
    2. Al llarg dels vuit capítols, anirem descobrint una Isona turmentada pels esdeveniments del passat i del present, que, incansablement, prova d’assimilar i superar. Cada passa en la trama narrativa és una informació nova per entendre els seus pensaments, el sentiment de culpa que sofreix i la persistència dels malsons. La narració dels fets reals es combinarà a la perfecció amb el món oníric que se li representa a les nits, cada cop més i més insuportable, i amb els records que van definint-nos el perquè del final tràgic del seu amic Marc. Per veure com ha teixit l’autora aquesta trama et proposem desfer el cabdell i evidenciar els lligams entre la narració, els records, els somnis i la seua manera d’actuar i de pensar. Dibuixa un quadre com el que et proposem ací i vés omplint els quadres quan hages llegit un capítol.
    1. Cap.
    1. Què li esdevé
    1. Com reacciona?
    1. Informació
    2. del passat
    1. Informació dels somnis





    3. Ja ha quedat clar que el tema principal d’aquesta novel·la és l’assetjament escolar, no d’un únic personatge, sinó de quatre: Marc, Isona, Laila i Miquel. En aquesta activitat es proposa que analitzeu les situacions concretes que viuen –o que han viscut– cadascun d’ells i la manera d’acarar-se a elles. De la mateixa manera que l’activitat anterior vés complimentant-lo a mesura que vages acabant cada capítol.
    1. Cap.
    1. Marc
    1. Isona
    1. Laila
    1. Miquel





    4. Hi ha un element que apareix repetides vegades al llarg de la novel·la: la mosca. Així la trobem als versos de Brossa, que interrompen la trama diverses vegades; al mateix títol de l’obra; als somnis d’Isona; al llibre d’El senyor de les mosques, del qual han de fer un treball... Per què creus que aquest símbol s’intercala de manera insistent en la història d’Isona? Sabries dir què representa? Busca a les pàgines de La mosca altres manifestacions d’aquest mateix símbol a part de les que ja hem mencionat.
    5. Digues quin tipus de narrador hi ha en la novel·la La mosca i busca un parell de paràgrafs que ho demostren.
    6. El personatge principal de La mosca és la Isona. A mesura que avances en la lectura t’adonaràs que existeix un punt d’inflexió en la història que li produirà un canvi de caràcter, de comportament i de manera de pensar. Per què una xica extravertida, alegre i popular passa a ser la diana on antics i nous companys disparen les fletxes dels insults i de l’assetjament? Fes-ne una descripció psicològica de la Isona corresponent al passat i un altre corresponent al present.
    7. La novel·la comença amb la mort de Marc. En el temps en què transcorre la narració, per tant, ell ja no hi serà; tanmateix els records i els somnis d’Isona el rememoraran constantment. Açò permetrà al lector conèixer la seua història pas per pas, amb tota mena de detalls. Elabora un breu resum o esquema on apareguen els principals fets des de la primera burla que rep fins que decideix llançar-se al buit per posar fi a tant de sofriment.
    8. Continuant amb Marc, et demanem que faces una descripció física i psicològica d’ell. Creus que la seua manera de ser l’ha condicionat a convertir-se en objecte de les burles i les agressions per part dels seus companys?
    9. Isona canviarà de centre per fugir del seu passat. Allà coneixerà dos nous companys: Laila i Miquel, que, com ella, patiran situacions d’assetjament escolar. Fes-ne una descripció física i psicològica d’ambdós. Ara que ja heu recopilat informació sobre els quatre personatges que sofreixen bullying en algun moment de la novel·la, enceteu un debat sobre si penseu que existeix un perfil determinat –tan físic com psicològic– per convertir-se en víctima de l’assetjament escolar.
    10. Els joves com a grup social apareixen caracteritzats a la novel·la, en un cas per la seua particular forma de parlar, en un segon cas pel que fa a l’ús de l’oci i en un altre cas pel comportament grupal, especialment a l’institut. De quina manera es presenten aquests trets dels joves a la novel·la? És real aquesta caracterització?
    11. Aquesta és una novel·la que té com a protagonistes els joves i ha sigut escrita especialment per al públic jovent. Al llarg d’ella hi ha múltiples exemples de la vida quotidiana d’un alumne de secundària, com ara la realització d’un treball de literatura sobre el llibre El senyor de les mosques o la xerrada sobre l’assetjament escolar en una sessió de tutoria. Localitza’n d’altres al llarg de la novel·la que t’hagen permés reconèixer el teu ambient i digues si l’autora ha aconseguit ser fidel a la realitat dels joves.
    12. T’hauràs adonat que la història no s’ubica en un lloc determinat. Fixa’t, però, que l’autora va deixant-nos algunes pistes: ciutat amb metro, el nom d’algunes de les parades, el nom d’un institut (L’Ovidi Montllor)... Amb aquests matisos i d’altres que trobes al llarg de la novel·la, quines ciutats coneixes que podrien acomplir aquestes condicions?
    13. L’institut és l’espai més important de la novel·la, perquè és on s’esdevenen els fets, tant en l’eix temporal del passat com en el del present. Lligat a aquest espai hi ha els professors, les classes, els amics, les tutories, els moments d’esbarjo, etc, és a dir, tot un món que coneixes molt bé com alumne. Aquest món influeix en les trajectòries de Marc (passat) i d’Isona (present) i en la seua manera d’actuar. Digues de quina manera en cada cas. 14. Un espai no real molt important a la novel·la és el món oníric que també assetja la nostra protagonista, és a dir, els somnis. A mesura que avança la història real d’Isona, també ho farà el somni obsessiu que se li repeteix quasi cada nit. Recopila tots els somnis que va tenint Isona al llarg de la novel·la i torna’ls a llegir detingudament (pàg. 27 i 28, 39 i 40, 61 i 62, 73 i 74, 93 i 94). Quina relació observes que hi ha entre el món dels somnis, els records que té de Marc i el moment actual que està vivint. 15. La novel·la està plena de referències temporals que ubiquen la trama en un moment bastant actual de la història: la conscienciació del problema de l’assetjament a les escoles, la situació tan greu que es viu en alguns països i que obliga els seus habitants a immigrar a d’altres països per buscar condicions de vida millor (com la família de Laila), la moda de gravar vídeos amb el mòbil i fer-ne difusió mitjançant internet; la presència contínua de noves tecnologies: ordinador, internet, mòbil, messenger... Amb aquestes dades, la trobes situada en l’actualitat. Per què? 16. A la novel·la conviuen dues trames relacionades entre sí (la de Marc i la d’Isona), que es barregen de manera equilibrada al llarg de la lectura per anar descobrint al lector dades del passat que influeixen en el present. A mesura que vages avançant en la història observa els paral·lelismes entre les dues històries i digues de quina manera els fets del passat condicionen la manera de ser i d’actuar d’Isona en el present. 17. El desenllaç de la novel·la és sorprenent i colpidor. Si no havies previst aquest final, què pensaves que s’esdevindria? Si en efecte l’havies previst, quins elements et permeteren suposar que alguna cosa de semblant passaria? Localitza al llarg de la novel·la elements, pensaments, records, etc. que donen pistes de la implicació d’Isona en el suïcidi del seu amic Marc.
  1. Les grans preguntes:
    1. Què entens pel concepte de bullyng o assetjament escolar?
    2. Quina creus que és la raó per la qual uns adolescents són capaços d’insultar i agredir reiteradament un company?
    3. Quina actitud creus que hauria de prendre aquest company assetjat?
    4. Creus que hi ha un prototip de víctima d’assetjament escolar?
    Com actuaries en cas de trobar-te amb un cas d’assetjament escolar i quins consells li donaries a la persona afectada?5.
  2. Perquè no es repetisquen finals tan tràgics com el de Jokin, com creus que han d’actuar tots els actors d’aquesta història: professors, tutors, directors, companys, assetjat, assetjador, família...





    Aquí teniu els links de referència:

    http://www.youtube.com/watch?v=HEFaEUtrWA0
  1. http://www.gemmapasqual.cat/ 
  2. http://www.educacionenvalores.org/spip.php?article2482


No hay comentarios:

Publicar un comentario